Dzisiejszy świat czasami wydaje się być dżunglą, po której trzeba uważnie stąpać, aby pozostać przy życiu, czasami bronić się i na pewno być bardzo czujnym. Wszystkie nasze zmysły są wyczulone na świat zewnętrzny, ciało spięte, oddech szybki, tętno ponad normę. Walczymy, zdobywamy, bo inaczej moglibyśmy stać się ofiarą, zgodnie z zasadą – walcz albo giń. Do czasu..

Jak żyć w XXI wieku ze stresem dosłownie na karku, w mięśniach, brzuchu, gardle? Rozmawiamy z Agatą Limanówka autorką publikacji „Od stresu do sukcesu”, która mówi o tym, jak złapać dystans, oddech i siebie…

  • Pracuje Pani z ludźmi jako coach. Co jest czynnikiem najbardziej stresogennym? 

W mojej praktyce coachingowej spotykam się często z klientami, dla których najbardziej stresujące jest to, że na przykład wykonują pracę, której nie lubią wykonywać albo która nie jest zgodna z wartościami życiowymi. Często chcą tę pracę zmienić albo otworzyć własny biznes i pracować na własny rachunek i ja im w tym pomagam.

Druga stresująca rzecz, z którą najczęściej przychodzą do mnie klienci to to, że żyją nie tak, jak chcieliby żyć naprawdę. Nie żyją swoim życiem, tylko starają się spełnić oczekiwania innych. Często są to osoby w tak zwanym środku życia, które dzięki pracy nad sobą i własnym rozwojem metodą coachingu lub mentoringu przedefiniowują swój system wartości. Okazuje się na przykład, że niekoniecznie najważniejsza jest praca i zarabianie pieniędzy, ale również ważne jest to, żeby dbać o siebie i o swoich najbliższych, swoją rodzinę.

Mówiąc „dbać o siebie”, mam na myśli dbanie o potrzeby swojego ciała, jak zdrowe odżywianie, regularne ćwiczenia albo inna forma ruchu oraz przede wszystkim spędzanie czasu z najbliższymi i czas na relaks. Jest to  także zajęcie się swoim hobby, a także realizowanie  pomysłów i marzeń dotychczas odkładanych na przykład ze względu na pracę.

  • Jako fachowiec od stresu co powiedziałaby Pani osobie, która pracuje po 14 godzin dziennie, niewiele śpi i nie dba o siebie?

Nie możesz pracować 14 godzin na dobę i być wydajnym, ani zadbać o pozostałe sfery swojego życia. Prędzej czy później brak snu doprowadzi Cię do wyczerpania na poziomie fizycznym oraz psychicznym. W konsekwencji wpłynie to negatywnie na relacje nie tylko w pracy i na to jak ją postrzegasz, ale również na relacje z Twoją rodziną Twoimi bliskimi i przyjaciółmi. Stracisz równowagę między życiem i pracą i dotrzesz do niebezpiecznej granicy, w którym tracisz kontrolę nad swoim życiem.

Sama tego doświadczyłam prowadząc firmę jeszcze na studiach. Pracowałam tak dużo i intensywnie, że potrafiłam prawie nie spać przez kilka nocy z rzędu. I tak w wieku dwudziestu kilku lat znalazłam się w szpitalu. O mały włos nie umarłam w wyniku nie tylko braku snu, ale i pozostałych negatywnych konsekwencji stresu na poziomie fizycznym. To był moment zwrotny w moim życiu, dzięki któremu podjęłam decyzję o tym, że będę dbała o siebie i o swoje zdrowie, i zachowam równowagę pomiędzy moim życiem zawodowym i prywatnym. Trzymam się konsekwentnie tego postanowienia do dziś.

Dlaczego warto się wysypiać? Potrzebujemy od 7 do 9 godzin snu na dobę, a tymczasem według badań TNS OBOP z 2005 roku wynika że 35% Polaków nie dosypia. W skali świata to jedna trzecia populacji. Bardziej obciążone niedosypianiem są kobiety. Piszę o tym m.in.  w artykule pt. „Jak przejść od stresu do sukcesu? Wyśpij się!” w portalu Natemat.pl

Brak snu lub jego niewystarczająca ilość to dla nas stres na poziomie fizycznym i jest jednym z czynników, który może przyczyniać się do rozwoju chorób cywilizacyjnych takich jak otyłość, choroby serca czy depresja. U osób, które cierpią na bezsenność uaktywnia się oś podwzgórze-przysadka-nadnercza – jest to najważniejszy przewodnik impulsów stresu.

Mówiąc krótko, odpowiednia ilość snu (7-9 godzin na dobę) jest nam niezbędna do życia. Dzięki temu jesteśmy zdrowi na poziomie fizycznym, a to przekłada się na nasze zdrowie psychiczne, relacje z innymi i dobrą jakość naszego życia na co dzień.

  • Często słyszę, że oddech pomaga w odstresowaniu się. Zgadzam się, ale w sytuacji trudnej wcale nie pamiętamy, aby oddychać głęboko, przeponowo. Jak się tego nauczyć?

To prawda że w sytuacji stresowej nie pamiętamy o tym, żeby oddychać prawidłowo. Najczęściej oddychamy zbyt płytko. Weźmy taką sytuację stresową, która spotyka nas często w pracy albo w życiu prywatnym.  Na przykład zdenerwujemy się tym, co ktoś powiedział (szef, przyjaciel, żona czy mąż).

W takiej sytuacji proponuję o ile to możliwe, żeby dać sobie chwilę na złapanie dystansu. Jak można to zrobić?

Uczęwoman-570883_1280 uczestników moich szkoleń i warsztatów jak to zrobić. Jeśli trzeba i można – oddal się na moment od tej osoby, weź głęboki oddech i razu nie reaguj, tylko policz  w myślach do dziesięciu, w miarę możliwości powoli. Im wolniej będziesz liczyć, tym lepiej. Następnie głęboko nabierz powietrza nosem najpierw do płuc, zatrzymaj na chwilę.  Dalej wciągnij powietrze do przepony, a następnie zatrzymaj oddech na dłuższą  chwilę. Potem wypuść powietrze przez usta, siłą mięśni najpierw z przepony, a potem z płuc.

Ćwiczenie  najlepiej działa  jeśli powtórzysz je od trzech do pięciu razy.  Następnie wróć ii dokończ rozmowę na spokojnie. To samo ćwiczenie działa też zapobiegawczo, jeśli będziesz je powtarzać rano i wieczorem. Dzięki regularnemu świadomemu oddychaniu, dotlenisz się i jednocześnie  zrelaksujesz. To czas dla Ciebie na chwilę refleksji i uspokojenia rano przed codziennymi zadaniami. Wieczorem w ten sposób wyciszysz się i potem spokojnie zaśniesz. Długofalowe korzyści tego ćwiczenia wykonywanego przez Ciebie regularnie to większy spokój, dystans i opanowanie w codziennych stresujących sytuacjach.

  • Wiem, że coach nie radzi, ale pokuszę się i zapytam – jedna najważniejsza rada do człowieka XXI wieku?

Dbaj o siebie i zachowaj równowagę na co dzień. Masz jedno życie i całe życie spędzisz w towarzystwie jednej najważniejszej dla Ciebie osoby. Tą osobą jesteś Ty sam. Zadbaj o to, żeby to było najlepsze towarzystwo. Dzięki temu, że zadbasz o siebie, będziesz znał swoje potrzeby, wiedział, czego tak naprawdę chcesz w życiu i jak możesz to zrealizować. Jako człowiek spełniony, będziesz mógł też dbać o swoich najbliższych i relacje z innymi ludźmi.  Wszystko to są elementy dobrego jakościowo życia. A przecież o to chodzi.

coveral-odstresudosukcesu-wizualizacja2309Agata Limanówka

Szlifuje diamenty

Praktyk i psycholog biznesu. Trener rozwoju osobistego. Mentor i coach ICF.

Autor wielu publikacji, m.in. książki i programu rozwojowego „Od stresu do sukcesu”

Od stresu do sukcesu

.